Midden Atlas

7 april - Cascades d'Ouzoud - Azrou

Vandaag is het einddoel nog niet duidelijk. We gaan eerst naar het stuwmeer en vervolgens kijken we wel hoe ver we komen richting Fes.

Illegale foto van stuwdam bij Bin el-Ouidane De weg vanuit Ouzoud naar het zuiden is een stuk breder en beter dan de weg die we gisteren hadden. Dit is duidelijk de meest gebruikte route richting Ouzoud. We schieten lekker op en komen ruim voor lunchtijd bij het stuwmeer aan. Stiekem nemen we nog snel even een foto, want officieel is dit weer een plaats waar geen foto's mogen worden genomen in verband met de 'nationale veiligheid'. Daarna gaan we stevig klimmen, waarbij op 1330 meter doorsteken naar het andere dal. Het is een schitterend berglandschap met diepe kloven, kleine riviertjes en heel veel groen.

Nadat we in het dal zijn aangekomen, gaan we in rap tempo door richting Fes. We redden het niet helemaal en stoppen bij een camping bij Azrou. Daan die bibbert van de kou, want in de camper is het kwik terug gelopen naar zestien graden. Bij controle van de Garmin blijkt dat we op 1520 meter hoogte staan, dus geen wonder dat het hier wat fris is ;-). We zijn een stuk op weg richting die besneeuwde bergtoppen die we vanmiddag zagen. Je kunt hier in Marokko trouwens ook skieƫn! Misschien nog een keer alternatieve bestemming in plaats van Frankrijk of Zwitserland.

Besneeuwde bergtoppen in de Midden-Atlas

's Avonds eten we in een hotel-restaurant iets verder op. Het heeft een beetje een Tiroolse uitstralling, maar dan met Marokkaanse accenten. Voordat het voorgerecht gebracht wordt, krijgen we heerlijke olijven en tappenade aangeboden. Deze streek staat bekend om zijn heerlijke olijven en dat is niet voor niets! Vervolgens een heerlijke Marokkaanse soep gevolgd door een tajine met heerlijk lamsvlees en pruimen (Martijn) en spiesjes van vlees en lekkere groeten (Daan). Het smaakte ons heerlijk! De terugweg was wat minder geslaagd. Het was donker geworden en de maclight liep op zijn laatste benen en dat is best lastig met een weg met gaten die gevuld zijn met water en geen straatverlichting.

8 april - Azrou - Fes

Het laatste eind richting Fes staat op het program voor vandaag. De eerstvolgende halte is Ifrane, een dorp op 1600 meter hoogte. Na Ifrane stoppen we nog even in de 'middle of nowhere' om een tajine en wat souvenirs in te slaan. Er wordt wederom stevig onderhandeld, maar uiteindelijk komen Daan en de vrouw er toch uit. Toch zien die winkeltjes op 1500 meter er anders uit dan we gewend zijn.

Winkel in de bergen

Bij Fes loopt het voor het eerst goed mis met het vinden van de camping. We rijden een kilometer of twintig om en zijn pas een uur later op bestemming dan verwacht. We lunchen snel wat op de camping en gaan dan met de bus richting het centrum van Fes

Fes is een schitterende stad. Vol historie en mooie gebouwen. Het eerste wat we te zien krijgen is het paleis van de sultan, wat tegenwoordig nog dienst doet als thuis voor de koning als hij in Fes aanwezig is. Op het moment dat wij er zijn, wordt het 1200-jarig bestaan van Fes gevierd en is ook de koning in Fes aanwezig. De koning gaat een tour maken door Fes en langs de hele route zijn vlaggen uitgehangen. Het paleis is zeer mooi. Vooral het plein met de facade met de bronzen deuren maakt indruk.

Paleis van de koning in Fes

Na het bezoek aan het paleis gaan we verder Fes in. Het ene mooie en drukke straatje wordt afgewisseld met de ander. Bij de Bou Inania Medersa, een combinatie van moskee, school en onderkomen voor studenten. Mooi bewerkte deuren en een oase van rust midden in de stad. Tenminste als die buslading toeristen weer verdwenen is ;-).

De moskee in de Bou Inania Medersa

We laten ons heel luxe met een 'petit taxi' (lees stadstaxi) terugbrengen naar de camping. Onderweg worden onze oren van onze kop gel... (gepraat) door de ijverige taxichauffeur. Het maakt de rit tot de drukste, maar wel 1 van de leukere.

9 april - Fes

Fontein in de medina van Fes Gisteravond zagen we dat we stofdeeltjes in het filter van de camera hebben. We hebben geprobeerd om dit weg te blazen, maar helaas is dit niet gelukt. Martijn is vol goede moed: Marokko is net als Spanje dus we kopen een nieuwe camera in Fes. We vertrekken op tijd met de bus naar Fes voor 27 eurocent per persoon. De prijzen zijn hier laag dus we hebben goede hoop voor een leuke deal voor de camera :-)

Het blijkt niet gemakkelijk om aan de hoge eisen van Daan te voldoen. Ze hebben hier wel nikoncamera's, maar niet het nieuwste model en degene die ze wel hebben zijn schreeuwend duur. Oeps dat hadden we niet verwacht :-( Eerst maar eens op een terrasje een kopje koffie met chocoladetaart. Tja voor dit bedrag kunnen we in Nederland bijna 2 camera's kopen en dan wel het nieuwste model. Daan stelt voor dat we het zo laten en de stof deeltjes met Photoshop weg shoppen. In Nederland laten we de camera reinigen of kopen we die fancy nieuwe wel.

Onderweg naar de oude stad komen we de gids tegen die we eerder die ochtend ook al tegen kwamen en we besluiten hem in te huren. We lopen naar het oude centrum, want een taxi krijgen is echt onmogelijk op dit tijdstip. Fes is echt een bijzondere stad en vandaag zien we ook de kleine straatjes van de medina. Hier waren wij zelf nooit naar toe gegaan, het is echt een ontzettend labyrinth.

We zien bijzondere gebouwen, fonteinen en poorten. Ook een mooie synagoge, waar Martijn zijn roeping vindt:

Martijn predikt voor eigen gemeenschap